Інтерв’ю з проректором Львівської православної богословської академії протоієреєм Михайлом Сиваком про свято П’ятидесятницю.
Як описує подію зіслання Святого Духа Біблія?
Подія зішестя Святого Духа описується в книзі Діянь святих апостолів.
На п’ятдесятий день після Воскресіння Христового всі апостоли, разом з Божою Матір’ю та з іншими учнями Христовими знаходились в одній світлиці у Єрусалимі. Була третя година дня за єврейським часом, тобто за нашим – дев’ята година ранку. Раптом зчинився шум з неба, ніби від сильного вітру, і наповнив весь дім, де знаходились учні Христові. І з’явилися вогненні язики і спочили (зупинилися) по одному на кожному з них. Всі сповнилися Духа Святого і стали славити Бога різними мовами, яких раніше не знали. Так Дух Святий, за обітницею Спасителя, зійшов на апостолів у вигляді вогненних язиків, на знак того, що Він дав здатність і силу для проповіді Христового вчення всім народам; зійшов же у вигляді вогню на знак того, що має силу спалювати гріхи й очищувати, освячувати й зігрівати душі.
Чому вважають, що саме з цього часу починається історія вселенської апостольської Церкви?
Подія зішестя Святого Духа є завершальним етапом нашого спасіння. Річ у тім, що Господь наш Ісус Христос звершив спасіння роду людського через хресну жертву, воскресіння і вознесіння. Спаситель зцілив скалічену гріхом людську природу. Однак те, що звершив Христос, нам – людям – ще треба засвоїти. І якраз Благодаттю Святого Духа (невидимою силою Божою) ми це спасіння засвоюємо, або, іншими словами, – освячуємося. Виникає питання: яким чином ми здобуваємо Благодать Святого Духа і освячуємося? Найперше, ми це робимо за допомогою таїнств (Хрещення, Миропомазання, Сповіді, найголовніше – Євхаристії та інших). Оскільки таїнства у Церкві звершуються третьою особою Пресвятої Тройці – Духом Святим, то подію зішестя Святого Духа на апостолівсправедливо можна назвати Днем народження Церкви.
Як відбувається служба цього дня?
Зішестя Святого Духа на апостолів відзначається Церквою, як одне з найбільших свят, на п’ятдесятий день після Великодня (тому що Дух Святий зійшов на п’ятдесятий день після Воскресіння Ісуса Христа) і тому називається П’ятдесятницею, чи днем Тройці, бо з цього дня розкрилася світові дія всієї Пресвятої Тройці, і люди навчилися поклонятись і прославляти три лиця єдиного Божества: Отця, і Сина, і Святого Духа. Богослужіння цього свята відбуваються дуже урочисто. На службі читають і співають тропарі, стихири, величання, присвячені події зішестя Святого Духа. Богослужбовою особливістю свята є читання після Літургії, так званих, Колінопреклонних милитов. Саме з цього дня, згідно церковного уставу, можна при молитві клякати на коліна.
Чому заведено прикрашати і церкву, і оселі вірян зеленню? Якою саме?
Традиція прикрашати оселі та храм зеленню має дві причини. Перша – це відгомін старозавітніх часів. Адже у древніх євреїв також було свято П’ятидесятниця. У цей день вони вшановували річницю надання Божого Закону на Горі Синай 50-го дня після виходу з Єгипту, а також 50-тий день від початку жнив. Первісно П’ятидесятниця – це було свято жнив і подяки. Того дня за приписом закону, багато старозавітніх євреїв приходили до Єрусалиму, щоб подякувати Богові за земні плоди та принести з них у храмі свою жертву.
Друга причина – символічна. Ми прикрашаємо все зеленню, виявляючи цим нашу радість і вдячність Богу за те, що Він Своїм Святим і Животворчим (тим, що дає життя) Духом оновив людей, народив їх (через хрещення) в нове життя – вічне (квіти і зелень – символ життя).
Чому на зелені свята заведено поминати померлих?
Вище ми говорили про те, що П’ятидесятниця – це день заснування Церкви. Церква ж – це містичне Тіло Христове, Боголюдський організм, котрий є поза простором і часом. Членами Церкви є всі охрещені віруючі у Христа люди не лише ті, що зараз живуть на землі, але й ті, хто відійшов у світ духовний. Саме тому напередодні зелених свят Церква і закликає посилено молитися за усіх «відвіку спочилих».
Скільки днів святкують Трійцю?
Згідно церковного уставу, свято Трійці в богослужіннях триває сім днів. Однак, найбільш святковими є сам день П’ятидесятниці (завжди неділя) та День Святого Духа (понеділок).
Розмову вела Олена Ковальська
для газети “Експрес”